uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

BA-4. semester: Kirke- og Teologihistorisk Metode


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Teologi 2010/2011
Punkter: 5 ECTS

Semester:

Efterår 2010
Institutter: Afdeling for Kirkehistorie
Studieordning: 2005-ordningen
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Carsten Selch Jensen, csj@teol.ku.dk
Skema- oplysninger: Tirsdage kl. 13-15, Auditorium 11
Første undervisningsdag der tirsdag den 7. september 2010.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Teologiske Studium Teologi 2010/2011
Indhold: Kirke- og teologihistorisk metode
(History of Church and Theology: Methodology)

Kurset gennemgår i hovedtræk hvorledes kirkehistorien som fag har udviklet sig fra de tidligste forsøg på en kristen historieskrivning i det Nye Testamente (fx Apostlenes Gerninger og Lukasevangeliet) frem til de allernyeste bud på kirkehistorieskrivning som den bedrives blandt moderne kirkehistorikere i dag: Det er det man kunne kalde kirkehistorieskrivningens historie.

Kurset giver også en introduktion til nogle af de grundlæggende metoder (kildekritik) som kirkehistorikere benytter sig af i dag. Her lader kirkehistorikerne sig inspirere bredt fra en række andre fag omkring metoder og problemstillinger. Det er således et fag der er meget dynamisk og under stadig udvikling.

På baggrund af den historiske udvikling og indføringen i elementær historisk metode vil vi endvidere diskutere hvorledes man arbejder kirkehistorik med et konkret stof og fx strukturerer skriftlige opgaver ud fra en problemstilling og et kildemateriale under hensyntagen til fagets metodik.

Vi læser Sebastian Olden-Jørgensen, Til kilderne! (København 2001) samt obligatorisk kompendium, der består af en tekstsamling (tilgængeligt via Absalon) og den lille bog Jens Henrik Olsen, Historiens fortolkere.

Medio August vil der blive oprettet et kursusrum i Absalon som man skal tilmelde sig for at få oplysninger om undervisningen samt adgang til væsentlige dele af pensum.
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 3/6-2010



Københavns Universitet