Indhold: |
Forestillingen om en særlig auditiv kulturform får fra 1950’erne udtryk hos medieteoretikere som Marshall McLuhan og Walter J. Ong, hvor det auditive repræsenterer et alternativ til modernitetens fremherskende visualitet. Men moderniteten byder også på specifikt auditive medier som radioen og båndoptageren, og en række æstetiske projekter udspringer heraf: Rudolf Arnheims tidlige forestillinger om en radiofonisk hørekunst, Walter Ruttmans hørefilm, Pierre Schaeffers musique concrète og R. Murray Schafers World Soundscape Project. I dag, hvor lydbehandlingsteknologier for alvor er blevet tilgængelige, er der kommet fornyet fokus på de måder hvorpå det auditive indgår i det moderne liv fra iPod-lytning til lydkunst, og et forskningsfelt inden for auditiv kultur er ved at udvikle sig.
Kurset præsenterer et indblik i den auditive kultur forstået som en række udtryks- og refleksionsformer, der udvikles og forfines i kraft af auditive teknologier. Vi skal læse en række tekster, der søger at indkredse det auditives bidrag til den moderne kultur, vi skal lytte til og analysere lydværker, og ikke mindst skal deltagerne i løbet af semestret skabe en lydproduktion til en dansk medievirksomhed. Det er intentionen med kurset at kombinere indsigten i den teoretiske og praktiske udformning af auditive kulturformer med deltagernes selvstændige erfaringer med auditive medier og med de rammer, auditive teknologier stiller for formidling. |