uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

BA-projekt,forløb: Dickens og dannelsesromanen


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2009 Hum
ECTS points: 15
Årsværk: 1/4

Semester:

1. semester af 1
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Undervisere: Jesper Gulddal
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2009 Hum
Første undervisningsgang: uge 37. NB: 1. uv-gang kl. 11-14
Indhold: Projektforløbet beskæftiger sig med Charles Dickens’ David Copperfield (1849-50), der læses som et bidrag til dannelsesromanen som en central genre i europæisk litteraturhistorie. Vi vil tilstræbe en multimensional læsning af denne store og vildtvoksende roman, som tager højde for såvel dens formale som tematiske karakteristika, og som betragter den i lyset af Dickens forfatterskab og dets litteraturhistoriske kontekst. Vi kommer blandt andet til at tale om humor og sentimentalitet, føljetonform, storby og social bevidsthed, selvbiografi, kvindesyn, barndomsskildring, karaktertegning og karikatur. Frem for alt vil vi imidlertid undersøge romanen som dannelsesroman, hvilket blandt andet indebærer en grundig analyse af relationen mellem individualitet, livshistorie og narrativ form.
Litteratur: Som baggrund for denne undersøgelse læser vi en række centrale romanteoretiske bidrag til diskussionen af dannelsesromanen (Lukacs, Bakhtin, Kundera, Moretti, Pavel) og kommer også ind på genrens historie, som ikke blot omfatter egentlige dannelsesromaner fra Goethe til i dag, men også værker, der forholder sig kritisk eller parodisk til dannelsesromanen som genre.
Tilmelding: Tilmelding til BA-projektforløb er obligatorisk. Udfyld venligst kursustilmeldingsblanketten: http://litteraturvidenskab.ku.dk/lektionskatalog/ og aflever eller mail den til Linda Thomsen, Bygning 21.2.16/lthomsen@hum.ku.dk senest den 11. august.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Forløbet lægger op til en bred vifte af opgaveemner, som kan fokusere på David Copperfield, men også på andre dannelsesromaner eller på dannelsesromanen i romanteoretisk eller litteraturhistorisk optik.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 1/9-2009



Københavns Universitet